Nytt år

Man ska inte ha nyårslöften, har jag hört. Utan istället ska man sätta nya mål och de passar bra att tänka ut kring nyår. Det är precis det jag har gjort. Jag har skaffat mig nya mål inför det kommande året.

Mina mål kan låta lite töntiga och det blir lätt att folk tänker att det där kommer hon inte klara, det där är ju sådant som alla säger kring nyår. Och jag håller med. Mina mål är sådant som många tänker ut när man kommer till ett sådant vägskäl som ett nytt år kan vara. Det handlar nämligen om hälsa, både kroppslig och psykisk sådan.

Jag har en gång i mitt liv gått ner drygt 40 kg i vikt. Det var inga problem och det gick som en dans. För jag hade bestämt mig. Sen träffade jag Mikael och av någon anledning har vissa (men långt ifrån alla) kilon kommit tillbaka. Det tänker jag sätta stopp för nu. När jag träffade Mikael började jag plötsligt äta godis, trots att jag inte gjort det på flera år. Jag satte i mig vitt bröd, vit pasta och massa potatis. Inte konstigt att vikten ökar. Speciellt när jag i grunden har ett matmissbruk som gör att jag har svårt att sluta när jag väl börjat. Så allt socker, vitt mjöl och de ständiga snabba kolhydraterna jag satte i mig, gjorde bara att jag åt mer och mer.

Men NU är det slut på det. Detta år ska jag bli den jag var när jag träffade Mikael. Han ska hjälpa mig, för han ska också skärpa till sig lite. Han tycker han börjar bli lite rund (men var är fortfarande oklart), och ska sluta med godis och fika. Det är bra, för jag behöver hjälp i början.

Så, mina mål 2014 är:

  • Komma igång med motionen
    Har redan gjort ett motionsschema där jag nu i början räknat med att jag i grunden är rätt slö.
  • Viktminska
    Jag behöver kontroll och fokusering, vilket jag fick med Viktväktarna när jag viktminskade förra gången. Jag ska inte ta dem till hjälp denna gång, utan det blir 5:2 dieten. Låter lite klyschigt, men jag är ganska säker på att den passar mig. Mina fastedagar kommer jag utesluta mat hela dagen, och äta allt till middagen. Mycket grönt och väldigt LCHF-inspirerat. Jag kommer räkna kalorier alla dagar (för jag behöver kontrollen), men lördagar är de dagar jag kommer unna mig lite mer än andra dagar.
  •  Ta hand om de slitna delarna i kroppen
    Min kropp (dvs rygg, axlar och nacke) mår inte bra. Jag har rent utsagt fördjävligt ont rätt ofta. Kan inte bära handväskan över axeln utan att musklerna på axlarna sväller upp. Det här går inte längre och jag har nu pratat med en sjukgymnast som berättade hur jag ska gå tillväga för att bli bättre. Jag ska följa dessa råd slaviskt, så att jag blir bra igen. Här ingår ju träning, men även lite annat.
  • Sitta mindre framför tv:n
    De tre första målen, kommer automatiskt att leda till mindre tv. Vilket är bra, för att hänga framför tv:n är ett otroligt slöseri med tid. Detta är ju min personliga åsikt men det betyder inte att alla tycker så, och jag har inget emot andra som ”bor” framför tv:n. Men jag vill inte bli sådan. Jag vill vara en rörligare person. Jag kommer att pyssla på här hemma, träna, städa och njuta av att jag mår bättre och bättre. Och så ska jag läsa ÄNNU mer böcker (vilket egentligen är lika stort slöseri som tv-tittande, men jag väljer hellre detta).
  • Bli äckligt glad och lycklig
    Jag är redan glad och lycklig, men jag kommer att bli ÄNNU gladare och spralligare när jag rör på mig mer, och äter rätt.

Detta är mina mål för året 2014. Jag hoppas ni alla andra har satt upp mål eller givit nyårslöften som passar er. Och hittar ni inget nu, så är det aldrig försent. Man kan börja den 3 februari, 14 juni eller den 17 september också. Eller precis vilken dag man vill. Måste inte vara en måndag ens! 😉 Men har ni något ni vill sträva efter, så GÖR det. När ni klarat det kommer ni må så otroligt bra!

KRAM PÅ ER!

4 reaktioner på ”Nytt år

  1. Anna-Lena skriver:

    🙂 jätte bra Jenny, vi ska hjälpas åt och peppa varann i att träna kroppen och äta rätt och må mkt bättre och leva längre! Kram goding!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.