Samtal till växeln

Jag började jobba i växeln 1999 och har sedan dess aldrig varit med om det som hände idag.

Dagen började som vanligt. Jag jobbade på med allt möjligt och dagen gick bra. Mina kollegor svamlade på och vi hade en bra dag.

Klockan 13 skulle jag ha ett telefonmöte och gick innan det runt i växelrummet för att fördriva tiden lite grann. Jag lyssnade på telefonisternas samtal och småkikade in mot fikarummet där skidskyttet var igång på tv:n.

Då kommer en telefonist till mig och säger att vi fått in ett hot mot Råneå Hälsocentral.

Jag tänker inte berätta vad hotet bestod av, men på det sättet personen sa hotet och på det sättet personen agerade, så kände både jag och telefonisten att vi måste göra något.

Jag ringde direkt vår säkerhetssamordnare och förklarade vad som hänt. Han skulle kontakta hälsocentralen och ville att jag ringde och polisanmälde. Jag pratade några gånger med polisen och med vår säkerhetssamordnare och lämnade över allt till dem.

Sen var det över för vår del i växeln.

Som ni säkert sett och läst på nyheterna så blev det ju ganska stort pådrag på detta. Jag tänkte mest på personal och patienter som befanns sig på hälsocentralen, men tack och lov har allt gått bra.

Telefonisten som tog emot samtalet var lite skärrad först, men hon hanterade det bra. Alla andra telefonister pratade mycket om detta under eftermiddagen och mellan de inkommande samtalen var mycket fokus att läsa nyheter och lyssna på radio.

Det jag främst vill säga här är att ni kanske tror att vara telefonist är ett enkelt jobb. Att man bara sitter och kopplar samtal dit kunder vill komma. Jag kan säga att det är en del av verkligheten, men långt ifrån bara det. Som telefonist till en överbelastad sjukvård, har man det inte enkelt. Jag förstår till fullo att vården måste ta hand om patienter på plats och kan inte lägga all fokus på att svara i telefon.

Men det innebär att patienter som inte kommer fram till vården, ringer till växeln. Kunder (patienter) öser ur sig sin klagan, ilska och frustration över telefonisten, för det är den första kontakten med en levande person de får. Som telefonist får man höra så otroligt mycket vrede från kunderna som inte kan komma dit de vill.

Det är inte alls alla kunder som är upprörda och till och med fly förbannade, absolut inte. Men rätt stor andel ändå… Jag är stolt över telefonisterna som hanterar det så himla bra. Även en sådan här dag, när det blir så pass allvarligt som det blev.

Jag är stolt och glad över att telefonisterna följde alla rutiner som vi har och att allt blev så bra som det blev i slutändan.

Och kom ihåg, var snäll mot Region Norrbottens telefonister. De gör det bästa de kan för att serva både kunder och vård. <3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.