Jennys sida

Hälsa för mig

Det är många som har åsikter när man gör något för sig själv. Om jag väljer att avstå från viss mat, eller om jag väljer att träna vissa saker ett visst antal gånger, så är de ALLTID massa åsikter om det.

”Men ta lite fika! Lite gör väl ingenting”
”Ta mer mat, är du verkligen mätt?”
”Ska du verkligen träna på gym? Så tråkigt att bara stå och svettas bland massa bodybuilders”
”Alltså, hålla på med gruppträning och behöva passa tider, så jobbigt”
”Ska du träna nu igen? Hur många gånger i veckan tränar du egentligen?”

Eller min favorit:
”Man behöver inte hålla på som du. Man kan äta och dricka allt man vill och kompensera med promenader”

I min värld är allt ovan idioti. Idioti för MIG! Jag kan inte ta fika, för om jag börjar har jag svårt att sluta och jag får ett fruktansvärt sug efter allt annat som är sött. Jag kan inte äta tills jag är mätt, för jag har svårt att känna av när jag är normalt mätt utan kan äta mycket mer än jag borde. Jag älskar att träna på gym (men inte så mycket styrketräning), men de gym jag har varit på har det varit väldigt blandade människor, inte bara sk bodybuilders. Gruppträning är det jag tycker är fantastiskt roligt och då gör det inget att passa tider. Att träna flera gånger i veckan är kanske inte ett krav, men för att jag ska hålla ångan uppe behöver jag det. Och tycker man det är kul, så är det ingen uppoffring utan mer som en hobby.

Klart att mitt upplägg inte fungerar för alla, men det jag gör är rätt för MIG! Jag känner bäst själv vad som jag mår bra av. Sedan tar jag stöd av folk i min närhet och jag läser och tänker ut hur jag ska göra, men jag måste hela tiden utgå från mig.

Sedan anser jag att det är svårt att kompensera ”all mat och dryck” med promenader. Det är inget fel på promenader, men vill man gå ner i vikt kan det vara jobbigt. Några exempel:

50 cl cola förbränner du med 5500 steg
100 gr mjölkchoklad – 14000 steg
En kanelbulle – 5500 steg
100 gr chips – 12500 steg
50 cl starköl – 6000 steg

Detta är ju bara på ett ungefär. Men sätt på er en stegräknare så ser ni hur långt ni måste gå för att komma upp i tex 5000 steg. Det tar ett tag… En promenad på 30 minuter räcker inte…

Observera att det är inget fel att promenera, det är helt fantastiskt bra. Men du kan inte äta allt du vill och ta en rask promenad och tro att du ska gå ner i vikt. Det kräver nog mer än så.

Ja, vad vill jag nu säga med detta inlägg. Jo, att jag sköter min hälsa på det sätt som passar mig personligen och jag ser gärna att ni stöttar hellre än ifrågasätter. Ni sköter säkert om er på ett sätt som passar ER och det är ju jättebra! Det handlar om att hitta det som passar en personligen och som gör att man mår bra i kropp och själ. Jag har hittat mitt sätt och älskar det.

Ha det bra nu!

KRAM <3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Scroll To Top